Wartość intelektualna firmy
Oryginalne i innowacyjne rozwiązania wprowadzane w przedsiębiorstwach pozwala im na zdobycie przewagi konkurencyjnej na rynku. Dla każdej firmy bardzo ważne są: organizacja przedsiębiorstwa, świadczone usługi czy oferowane produkty oraz stosowane narzędzia marketingowe i sprzedażowe; niezależnie od jej wielkości. Przedsiębiorstwa posiadają kapitał materialny (jakim są np. budynki, maszyny, sprzęt komputerowy) jak i kapitał intelektualny, który tworzą jego pracownicy. Wartość intelektualna jest bardzo trudna uchwytna, na który składają się dobra niematerialne. Prawidłowa ich identyfikacja stanowi jeden ze składników zapewniających funkcjonowanie firmy na rynku, jednak brak ich ochrony lub niewłaściwe ich zabezpieczenie może doprowadzać do ich kradzieży co jest dość częstym zjawiskiem wśród konkurencyjnych firm. Najczęściej wśród wartości intelektualnych przedsiębiorstwa wymienia się znaki towarowe oraz prawa autorskie. Znaki towarowe potocznie zwane LOGO to unikany i charakterystyczny zapis graficzny, stylizowany napis, który służy do identyfikacji marki, przedsiębiorstwa (głównie produkcyjnego) lub organizacji. Może być symbolem lub inną formą wyrazu twórczości graficznej, umieszczany najczęściej na produktach i w reklamach. W przedsiębiorstwach także pojawiają się wynalazki, wzory użytkowe i wzory przemysłowe, które razem ze znakami towarowymi można zarejestrować w Urzędzie Patentowym i w ten sposób objąć je ochroną. Ochrona taka trwa od 10 do 20 lat tylko i wyłącznie na terenie kraju, w jakim zostały zgłoszone. Dużo szerszą grupę stanowią prawa autorskie, które obejmują wyniki pracy twórczej człowieka ( pracowników firmy), przykładowo są to: układ strony internetowej, slogan reklamowy.
Istnieje jeszcze jednak kategoria własności intelektualnej przedsiębiorstwa tak zwane know-how, który nie został niestety sprecyzowany w prawie polskim z tego tytułu jest najbardziej trudny do uchwycenie. Stanowi ono udokumentowaną wiedzę bądź informacje związane ze zdobytym doświadczeniem, które nadają się do wykorzystania w działalności przemysłowej zgodnie z definicją zawartą w art 5a pkt. 34 c) oraz art. 29 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z roku 2012, poz. 361, ze zmianami Innymi słowy jest to pakiet nieopatentowanych informacji praktycznych, wynikających z doświadczenia i przeprowadzonych testów, o niejawnym, istotnym i określonym charakterze – Art. 1 ust. 1 i) rozporządzenia Komisji (UE) Nr 1217/2010 z dnia 14 grudnia 2010 r., w sprawie stosowania art. 101 ust. 3 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do niektórych kategorii porozumień badawczo-rozwojowych (Dziennik Ustaw EU L z dnia 18 grudnia 2010 r.). Co oznaczy w praktyce, iż know-how może być na przykład procedura działania, schematy organizacyjne czy informacje praktyczne dotyczące prowadzącej działalności. Inaczej mówiąc jest to wiedza jaką zdobywa się z czasem, w toku działania przedsiębiorstwa lub też wiedza nabyta od podmiotu trzeciego w przypadku franczyzy. Know-how ma charakter poufny, o pokazuje jej istotną wartość dla firmy. Często także w tym przypadku firmy podpisują z pracownikami razem z umową o pracę tak zwaną informacje o tajemnicy przedsiębiorstwa, która obejmuje nie tylko okres trwania zatrudnienia, ale także może obejmować określony czas po ustaniu stosunku pracy. Taka forma „zabezpieczenie” (ochrony) wprowadzanych przez firmę jest bardzo dla niego istotna, gdyż w dzisiejszych czasach rozwój technologiczny stanowi o przewadze rynkowej firm. Każde rozwiązanie usprawniające produkcję danych produktów pozwala firmą na uzyskanie nie tylko wysokich zysków jak i wysokiej wartości rynkowej firmy, ułatwiającej jej nie tylko zdobywanie nowych klientów, ale także kontrahentów czy funduszy.