LOGO i narzędzia służące do jego ochrony

LOGO to unikany i charakterystyczny zapis graficzny, w formie graficznej, stylizowany napis, który służy do identyfikacji marki, przedsiębiorstwa lub organizacji. Może być symbolem lub inną formą wyrazu twórczości graficznej. Ten znak można umieszczać na produktach, w reklamach, wszystkich materiałach należących do firm lub organizacji. Służy On i pomaga w identyfikacji przedsiębiorstw, firm i marek. LOGO występuje w trzech postaciach- znaków jako symbol, logotypu lub pełnego logo. Od zawsze człowiek czuł potrzebę podkreślenia swojej indywidualności, taki znak tu umożliwia zwłaszcza , gdy w środowisku konkurencji wolnorynkowej przedsiębiorstwa chcą odróżnić się do konkurencji. LOGO stanowi jeden z pierwszych kroków jakie podejmują firmy, by zacząć budować swoją wizualną identyfikacje oraz nakierowanie klienta na priorytetowe dla firmy lub marki sprawy. Taki znak nie zawsze musi nawiązywać do bezpośredniej działalności firmy, powinno symbolizować ideę danego przedsiębiorstwa lub organizacji.

LOGO powinno się składać z : sygnetu (symbol graficzny), logotypu (symboliczny zapis marki) oraz czasami z tagline (motto, cytat poprzedzający utwór mający wywołać odpowiednie odczucia u odbiorcy).

Prezentacja i pokazywanie LOGA jest stosowane powszechnie przez firmy w reklamach, na wizytówkach, papierze firmowym itp. w celu rozpoznawalności przedsiębiorstwa. Firmy powinny dbać, by ten znak pojawiał się jak najczęściej oraz w różnych środkach przekaz w ten sposób nie tylko przyciąga nowych klientów jak również buduje określony wizerunek firmy w podświadomości odbiorców, co w dzisiejszych czasach jest bardzo ważne. Przy ogromnej konkurencji w wielu dziedzinach budowanie marki poprzez znaki handlowe jest podstawą do długoletniego funkcjonowania firm na rynku.

Z uwagi na to, iż LOGO stanowi twórczą działalność człowieka i stanowi wartość intelektualną przedsiębiorstw podlega Ono ochronie prawnej. Tutaj przytoczę tylko kilka ustaw i dyrektyw Polskich i unijnych, które chronią znaki handlowe:

W Polsce jest to, np. U S T AWA z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

W Unii Europejskiej, np.:

  • dyrektywa 92/100/WE z dnia 19 listopada 1992 r. w sprawie prawa najmu i użyczenia oraz niektórych praw pokrewnych prawu autorskiemu w zakresie własności intelektualnej (Dz. Urz. WE L 346 z 27.11.1992),
  • dyrektywa 93/98/WE z dnia 29 października 1993 r. w sprawie harmonizacji czasu ochrony prawa autorskiego i niektórych praw pokrewnych (Dz. Urz. WE L 290 z 24.11.1993),

Aby ochrona prawna z tytułu wyżej wymienionych ustaw i dyrektyw była możliwa LOGO (znak towarowy) musi być uznany jako utwór (twórcza działalność człowieka). I tak też się dzieje w dzisiejszych czasach, mimo iż do stworzenia tego znaku wykorzystuje się programy graficzne i komputery. LOGO jak utwór staje się przedmiotem prawa autorskiego, musi Ono przejawiać swoją indywidualność i pokazywać kreatywne działania człowieka. Nie ma potrzeby rejestrowania tego znaku, aby został On objęty ochrona z tytułu ustawy z 4 lutego 1994r. O prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Innym sposobem ochrony znaku handlowego jest skorzystania z wcześniej już wspomnianego prawa własności intelektualnej przedsiębiorstwa regulowanej w Polsce przez ustawę z dnia 30 czerwca 2000 r. o prawie własności przedsiębiorstwa. Tutaj ochrona jest gwarantowana po płatnej rejestracji, jednak jest pełniejsza niż ochrona z tytułu prawa autorskiego. Taką ochronę można uzyskać po spełnieniu definicji z tejże ustawy:

znak towarowy to każde oznaczenie, które można przedstawić w sposób graficzny, jeżeli oznaczenie takie nadaje się do odróżnienia towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa (art. 120 ust. 1 p.w.p.)

Aby rozpocząć procedurę nadania LOGU ochrony przysługującej znakowi towarowemu należy udać się do Urzędu Patentowego RP i wypełnić wniosek. Pozytywna ocena wniosku przez Urząd Patentowy otwiera drogę do starania się o uzyskanie ochrony z tytułu ustawy o prawie własności przemysłowej. Ochrona zaczyna „działać” po opłaceniu 10-letniego okresu ochronnego z godnie z cennikiem Urzędu Patentowego. Po otrzymaniu takiej ochrony zyskujemy:

  • długi, bo aż 10-letni okres ochrony na znak towarowy, który można przedłużyć;
  • wyłączność na używanie znaku na określonym terenie (najczęściej w kraju, w którym firma prowadzi działalność), użytkowanie w celach zarobkowych lub zawodowych.

Mimo poniesienia kosztów ta forma ochrony jest bardzo skuteczna i stanowi dużą gwarancję, iż znak nie zostanie w jakiś sposób skradziony przez konkurencję. Jeśli firma współpracuje z profesjonalnym biurem graficznym warto, by wykorzystała taką formę ochrony za dodatkową opłatą i po dokonaniu kilku formalności.

Innym sposobem ochrony LOGa jest wykorzystanie przepisów ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji z dnia 16 kwietnia 1993 r. Ta forma ochrony również nie wymaga rejestracji, tutaj źródłem ochrony jest sam fakt użytkowania oznaczenia:

Czynem nieuczciwej konkurencji jest działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta (art. 3 ust. 1 ustawy)

Tutaj ochrona jednak ustaje w momencie, gdy firma przestaje użytkować dany logotyp.



Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *