Youtube, a prawa autorskie
Po za znajomością odpowiednich aktów prawnych reklamodawca musi zapoznać się z regulaminem serwisu Youtube i ściśle go przestrzegać, gdyż każde ich naruszenie oznacza zagrożenie usunięcia materiałów promocyjnych jak i kanału przedsiębiorstwa z serwisu. Usunięcie kanału z serwisu jest najbardziej dotkliwe dla przedsiębiorców, gdyż posiadanie takiego kanału i publikowanie w nim materiałów zwiększa wiarygodność danej firmy na rynku, jak i w wyszukiwarkach internetowych takich jak Google.
Youtube bardzo przestrzega prawa dotyczącego prawa autorskiego i posiada bardzo rozbudowany poradnik dotyczący praw autorskich pomagający użytkownikom. Na przykład bardzo dokładnie określa jakie typu dzieła są chronione prawami autorskimi:
- Dzieła audiowizualne, takie jak filmy, programy telewizyjne i filmy internetowe
- Nagrania dźwiękowe i kompozycje
- Dzieła pisemne, na przykład wykłady, artykuły, książki i partytury
- Dzieła wizualne, takie jak obrazy, plakaty i reklamy
- Gry komputerowe i programy
- Dzieła teatralne, na przykład sztuki i musicale.
Wszyscy użytkownicy serwisu Youtube muszą się stosować do tego regulaminu i zasad panujących w serwisie. Jednak Youtube umożliwia wykorzystanie utworu lub jego części chronionym prawem autorskim, taki „manewr” jest szeroko opisany i powstał instruktażowy filmik jak to zrobić. Serwis Youtube nie może określać do kogo należą prawa autorskie jak i nie może występować w roli mediatora w sporach o prawa autorskie. Dlatego w większości przypadków reklamodawcy podejmują działania, by we własnym zakresie stworzyć filmik reklamowy z oryginalną (specjalnie dla nich przygotowaną muzyką) lub wykorzystując darmowe utwory muzyczne do tworzenia filmików promocyjnych.
W momencie, gdy filmik reklamowy zostanie stworzony dla danej firm staje się On swego rodzaju utworem w rozumieniu ustawy o prawach autorskich i prawach pochodnych z dnia 4 lutego 1994 r. i w tym momencie obejmuje go ochrona prawna. Taka reklama staje się wyrazem twórczości ludzkiej (utworem). Ma to ogromne znaczenie w dzisiejszych czasach, gdy przypadki plagiatów (kradzieży) różnego rodzaju treści multimedialnych jest bardzo rozpowszechniony.